maanantai 3. helmikuuta 2014

Alkoholi ja Äitiys



Alkoholi. Se asia, joka tunnetaan tabuna äitiyden ohessa. Alkoholi. Se josta on helppo tuomita.

Kun sinusta tulee äiti, et saa vilkaistakaan alkoholiin ilman muiden tuomitsemista. Jos päätät lähteä ulos, hyi sinua! Kuinka lapsesi kärsiikään!

Onko tutun kuuloista?  Oletteko huomanneet monen suhtautuvan näin?


En itse henkilökohtaisesti ymmärrä tästä aiheesta vouhkaamista. Miksi se nostaa niin monen ihmisen niskavillat pystyyn? Miksi alkoholin nauttiminen tarkoittaa automaattisesti övereitä, kadulla oksentamista ja lapsen hylkäämistä? Miksi on väärin edes joskus irrottautua arjesta?


Oma suhteeni alkoholiin on ollut hankala. En ole siitä liiemmin nuorena välittänyt. Kuvotti, kun kavereiden puheet liittyivät vain viikonlopun bileisiin  ja siihen kuka joi kuinka paljon. Koulussa ei ollut tilaa tytölle, joka halusi potkia palloa ja rakasti eläimiä. Olin tämän takia yksinäinen, ulkopuolinen ja epäsuosittu. Kiusattu.


Ennen äitiyttä olin lukemattomat kerrat kieltäytynyt alkoholista. Ennen äitiyttä olin käynyt kaksi kertaa baarissa. En tarvinnut sitä elämääni, koska elämä oli lähinnä rentoa ja aikalailla vapaata.


Topin synnyttyä asiat ovat kuitenkin muuttuneet. Voin rehellisesti myöntää, että kaipaan irtiottoja arjesta. Joskus siihen riittää pitkä kävely kirpeässä pakkasilmassa, mutta joskus sitä kaipaa totaali unohtamista.

Rakastan Topia ja jokaista sen mukana tulevaa hankalaakin asiaa. Olen silti joskus väsynyt arkeen ja niihin rutiineihin. Rakkaudesta huolimatta haluan hetkeksi "unohtaa" ja nauttia vain omasta itsestäni.

Olen siis äiti, joka on nauttinut välillä alkoholia. Olen joskus lähtenyt ystävien kanssa viihteelle ja hengähtänyt. Olen luottanut Topin maailman parhaimpien ihmisten käsiin siksi aikaa,  kun olen pyhittänyt itselleni hetken omaa aikaa.


En koe tarvitsevani alkoholia, mutta joskus nautin siitä. En koe olevani huono äiti sen takia. En koskaan jättäisi lastani heitteille. Mielestäni alkoholi voi kuulua ihmisen elämään, jos osaa käyttää sitä oikein. Kun ihminen tuntee rajansa, kaikki on hyvin.


En koskaan juomisellani halua asettaa Topia tai itseäni vaaraan. Pidän joka kerta huolen siitä, että palaan ajoissa sekä ehjänä kotiin. En halua, että Topi näkee äitiään juovuksissa. Tiedän siis rajani 100%.


Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, koska se tuntuu olevan aika usein "otsikoissa". Halusin kertoa, mikä on oma mielipiteeni asiaan.


Niin ja... en tosiaan ole juomassa joka viikonloppu enkä edes joka kuukausi. Sanon tämän väärinkäsitykset välttääkseni. Kuten sanoin ja painotan; tunnen rajani.


Mitä mieltä te olette alkoholista äitiyden ohella? 




Viikonlopun ajatuksia Facebookista lainattuna.



32 kommenttia:

  1. Hyvä postaus ja varmasti herättää keskustelua!
    Itse en ole koskaan oikein viihtynyt baareissa. Mieluummin nautin muutaman siiderin saunan jälkeen ja silloin tällöin tekee ruoan kanssa mieli juoda lasillinen viiniä.

    Mielestäni se ei tee huonoa äitiä, jos välillä nauttii alkoholia ja otta pienen irtioton arjesta. Niinhän ne isätkin nauttivat alkoholia eikä heistä sanota, että he ovat huonoja isiä.

    Kohtuudella, kun nauttii niin mikäs siinä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herättää keskustelua kyllä yleensä. Nyt ei, koska toivottavasti moni on aikalailla samaa mieltä kanssani! :D

      En itsekään henk koht viihdy baareissa. Menen niihin lähinnä porukan takia. Kotona on mukavempaa nauttia, jos tarvitsee :)

      Ja isät nauttivat joo. Miksi ei me äiditkin?

      Poista
  2. Jokainen määrittelee itse miten haluaa viettää oman aikansa. Mulle se on juurikin töllön edessä istuskelua, tietokoneella olemista, eläinten hoitamista, lenkkeilyä yksin tai koiran kanssa ja joskus harvoin tunnin tai parin shoppailureissu ihan yksin. Baarissa en ole käynyt ikinä eikä kotona maistu edes se yksi lasillinenkaan, joten olen mieluusti ihan ilman. En silti tuomitse muita, jotka haluavat käyttää oman aikansa jollain muulla tavalla kuin minä. Tässäkään asiassa kaikkia ei voi millään miellyttää. :) Jos et käytä alkoholia saat kuulla kuinka lapset eivät saa vanhemmiltaan kohtuukäytön mallia ja jos juot, olet automaattisesti huono vanhempi. Mun mielestä satunnaista juhlimista pitäisi joutua puolustelemaan yhtä vähän kuin sitä, että haluat käydä välillä lenkillä yksin, koska lapsi on kuitenkin turvallisen ihmisen seurassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta.

      Mullekin omaa aikaa on nuo kaikki. Mutta erilaista omaa aikaa. Ne on sellaista rutiinia ja arkea kuitenkin. Joskus haluaa tehdä muutakin kuin olla siinä arjessa. Mä siis aattelen tän näin! :)

      Mä kieltäydyn erittäin usein alkoholista. Mutta jotenkin nykyään osaan myös nauttia siitä tarpeen tullen. Harvoin, kun huvittaa. Lähden ja yritän pitää ystäviin yhteyttä. Toiset ja toiset ei.

      Enkä aio puolustella sitä. EIkä kenenkään tarvite :)

      Poista
  3. Hyvin kirjoitettu kyllä. Mäkin oon vissiin joskus kirjoittanu tällasen postauksen. Ja taidan kirjoittaa uuden tän sun tekstin jälkeen, jos sopii et linkkaan sun blogia (tämä teksti) mun blogii et lukijat pääsee lukemaan sunkin kirjoittama? :)

    Tää on siis niin hirveen perus.. ne, kellä ei oo lapsia, tuomitsee heti ja ne olettaa että vauvan kanssa pärjätään 24/7 koska aina kun he näkevät vauvan tyyliin pari tuntia niin se.on niiii. Söpö ihana ihku tuitui.. mut.ne.ei mieti sitä kuinka paljon töitä se oikeasti on, kun on vauva talossa.. Meidän kaverit aina ilahtuvat ku mekin päästään juomaan, mut sitten taas on olemassa niitä ANONYYMEJÄ jotka haukkuu paskaks äidiks alkoholin takia, jossakin tapauksessaa soittavat jopa sossulle..!!

    Om se kumma, et jos ISÄ lähtee ryyppäämään, niin eihän ketään valita siitä ikinä. Mut herranjestas jos ÄITI lähtee ottaan kaljaa niin syntyy kunnon haloo., ::/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoita ihmeessä uudelleen, jos siltä tuntuu. Inspiksen mukaanhan ihmiset kirjoittaa. Niin myös minä! ;) Jos tää inspiroi, niin annna mennä!


      Ja tuo on nimenomaan hyvä pointti, että se kun irrottaudun arjesta niin ilahduttaa etenkin niitä kavereita, jotka ovat joskus olleet sun kanssa samassa elämän tilanteessa. En tietenkään siis tee mitään pakosta tai miellyttääkseni, mutta esimerkkinä :D

      Joo toi vika juttu sun kommentissa. ISO HUOKAUS! :D

      Poista
  4. Tiedän yhden perheen (siis aivan tuikitavallinen perhe, ei mitään "erikoisuuksia") jossa äiti ei päässyt koskaan mihinkään ellei hankkinut kotiin lapsenvahtia koska isä ei kuulema pärjännyt lasten kanssa eikä osannut tehdä ruokaa. :D Lapsia oli vaan kaksi ja he olivat jo kuitenkin 6 ja 7 vuotiaat kun siellä edelleen kävi lapsenvahti isän apuna. :D Okei, jokainen talous tavallaan mutta kyllä mua nyt vähän naurattaa jos aikuinen mies ei pärjää kahden ison lapsen kanssa ja osaa vaikka kaupasta pizzaa hakea jos ei perunoiden keitto onnistu. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi isä parkaa. Vai voi äiti parkaa? :D

      Onhan tuo tavallaan vähän hassu ajatus :D

      Poista
  5. Kyllä se alkoholi äitiyden ohella on ihan yhtä ok, kuin esim. liikunta! Mun yksi kaveri ei ikimaailmassa joisi lastensa nähdeen eikä ymmärrä esim. sitä, että joulupöydässä tms otetaan lasi tai kaksi viiniä. Ei kuulema tippaakaan alkoholia sopisi lasten aikana nauttia eikä ymmärrä miksi ihmiset niin tekee. Näin ehdottomat oli mielipiteet ainakin kolmisen vuotta sitten. Tää henkilö ei itse käytä alkoholia ollenkaan, koska ei pidä siitä millainen olo siitä tulee. Ehkä siksi aika kärkkäät mielipiteet asiasta?

    Mun mielestä taas lasten edessä saa ottaa lasin tai kaksi, kännissä ei saa olla, siinä menee raja. Kännit vedetään sitten jossain missä ei ole lapsia. Me ollaan kotona välillä juotu vähän viiniä tai mies pari olutta. Tätä ei lapsen takia lopeteta. Aikanaan sitten kerrotaan, että nämä on aikuisten juomia, joita ei lapsille anneta. Ei aleta valehtelamaan, että tää on "aikuisten mehua" tms, ota sinä tosta lastenmehua, kuten yhdessä tuttavaperheessä.

    Me käydään välillä viihteellä myös. Mies käy useammin ja mä harvemmin, koska en kestä seuraavan päivän olotiloja, jos juon enemmän kuin sen pari lasia. Enkä viihdy baareissa yhtään, joten erilaisissa tyttöjenilloissa saatan ottaa ja tosi harvoin siitä sitten jonnekin kuppilaan.

    Tulipa pitkä avautuminen :D tiivistettynä, äitiys ei sulje pois alkoholinkäyttöä, oli muut mitä mieltä tahansa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en myöskään välitä alkoholista Topin lähellä. En vielä. Mutta en oo ehdoton sen suhteen. Enemmän oon ehdoton, että lapsi ei joudu katsomaan kännisiä ihmisiä ja haistelemaan pahaa alkoholin löyhkää ihmisen hengityksestä. En silti ymmärrä jos jotkut ovat tosi kärkkäitä.....

      Jokainen juo tavallaan ja eri aikoihin. Jokaisella perheellä on tavat. Mun mielestä teidän tapa kuulostaa tosi fiksulta! :) Mutta tykkään myös meidän tavasta :D

      Mä juon AINA sen verran, etten kärsi darrasta. Inhoon sitä oloa hyI!


      Sun tiivistys on hyvä. Ja koko kommentti myös :)

      Poista
    2. Joo teidän tapa on myös hyvä! Ja tärkeintä, et se sopii just teille :)

      Mulle saattaa joskus tulla darra ihan siitä neljästä viinilasillisesta, et joskus voi vaan antaa mennä, ku peli voi olla jo menetetty :D Se on kyllä maailman inhottavin olotila! Varsinkin nykyään, yäk. Yleensä siis oon autolla juhlissa, kun on paljon kivempi herätä seuraavana päivänä ilman krapulaa.

      Poista
    3. Nimenomaan! Jokaiselle sopii omat tapansa aina :)

      Mulle tulee darra skumpasta! En koskekaan siihen sen takia. Hyi! :D

      Poista
  6. Kyllä mä otan noin kerran kuussa alholia enempi tai vähempi. En koe siitä huonoa omatuntoa. Veeti on silloin joko hoidossa isovanhemmilla tai sitten K katsoo Veetiä =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei sun tarviikaan kokea huonoa omaa tuntoa! Anna mennä vaan! :)

      Poista
  7. Mielenkiintonen postaus, ja mulla on tosi samanlaisia ajatuksia aiheesta kuin sullakin! Mun mielestä äiditkin voivat juoda alkoholia, mutta kutienkin pitää olla ne rajat ja kohtuus jos lapsi tai äiti ei joudu vaaraan, niin mikäs siinä. Itsekin saatan juoda pari kolme kaljaa silloin tällöin, eikä mua vaivaa huono omatunto ollenkaan, lapsi on silloin tietysti jonkun muun kanssa kuin mun kanssa. Tai kotona saatetaan ottaa miehen kanssa kaljat tv:tä katsoessa, eihän siitä tuu edes känniin. Vanhemmatkin voi käyttää kohtuudella ja järkevästi alkoholia, sen sijaan ryyppäminen lasten nähden on mun mielestä kamalinta ikinä :/ Itsekin olen pienenä nähnyt humalaisia ihmisiä, ja se oli helvetin pelottavaa, ikinä en joisi oman lapseni nähden hirveeseen humalaan itseäni! Sen sijaan jos juo lasillisen tms. ettei tuu ees känniin, niin ei haittaa jos siinä on lapsiakin, näkevät että kohtuudellakin voi juoda :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että joku ajattelee samoin :D Edes vähän.

      Mä en koskaan myöskään haluis että lapsi joutuis pelkäämään mua alkoholin kanssa. Oikeasti! :)

      Mut mun mielestä toimita aika samoin kun minäkin! Tykkään siis ;)

      Poista
  8. Kyllä minä ainakin sanon viettäväni omaa aikaa juuri tälläkin hetkellä kun tyttö on päiväunilla sekä iltaisin kun saan tytön nukkumaan.
    En ole käynyt baarissa tai juonut alkoholia kahteen vuoteen ja henkilökohtaisesti mä en ymmärrä miten sillä tavalla voi rentoutua :D Myöhään valvominen + seuraavan päivän krapula kuulostaa mun mielestä kaikkea muuta kuin rentoutumiselta joten mä kyllä vietän omaa aikaani mieluummin kotona koneella istuen :)
    Mutta silti en tuomitse niitä jotka käyvät baarissa ja juovat sitä alkoholia, jokainen tekee niinkun itsestä parhaimmalta tuntuu ja oon samaa mieltä siitä että äiti- ihmiset tuomitaan aivan liian helposti. Vaikka on äiti, niin silti on paljon muuta!
    Pääasia että lapsi ei näe vanhempiaan humalassa ja lapsi on varmasti hyvässä hoidossa sen aikaa. Lasta ei saa laiminlyödä alkoholin takia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se omaa aikaa on toki. Mutta mulle se on sitä samaa arkea ja rutiinia. Sitä omaa aikaa tietyn rajoissa. Sillon ei voi olla spontaani. Kun lapsi nukkuu sängyssään ei voi repäistä ja lähteä lenkille. Silloin ei voi lähteä kauppaan hakemaan suklaapatukkaa. Sillon sä oot tietyn rajoissa. Ja mä ainakin haluan sekä kaipaan hetkiä, jolloin voin oikeasti vain olla hetken spontaani :) Näin MÄ sen aattelen.

      Ei kaikki nauti alkoholista. Eikä sitä pidä tuomita :) Mutta ei myöskään kaikille se ole noin rankkaa vaan ihan rentoa hommaa. Mä ainakin yleensä lähden ajoissa kotiin ja jos menee myöhään niin nukun aamulla pitkään, koska katson asiat niin että pääsen täysin levänneenä jatkamaan Topin kanssa. Onneks tätä varten on isukki ;)

      Ja mä en KOSKAAN kärsi krapulasta. Mä tiedän rajani ja aina juon sen mukaan, ettei seuraavana päivänä pidä yrjötä ja voivotella. Yleensä herään juomisillan jälkeen iloisena, virkeänä ja valmiina menemään!

      Mutta tosiaan, pää pointti on tuo mitä lopuksi sanoit :) Kukin me tavallamme, eikö!

      Poista
  9. Minä olen sitä mieltä että välillä täytyy "nollata" tilanne ja kunnolla :D Koskaan en kuitenkaan lasten nähden vedä kännejä tms, u know. Mutta kyllä äidilläkin on oikeus tuulettua, ja mun tapauksessa se tarkottaa kyllä kännäämistä :D Nyt on tosin sattuneesta syystä "nollaukset" jääneet ... XD Kerkeehän tässä vielä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllähän sitä haluaakin nollata. Myös minä. Enkä mäkään vetäs ikinä ikinä lasten tai lapsen siis nähden kännejä.

      Mä kohtaan Topin virkeänä ja järjissäni!

      Niin ja sä kerkeet viel! ;D ;D

      Poista
  10. Minun mielestäni äiti on myös ihminen ja aikuinen siinä missä muutkin. Ja aikuiset nyt useimmat juovat alkoholia ajoittain. Ja hyvä äiti on sellainen, joka osaa välillä päästää irti siitä arjesta ja lähteä myös viihteelle, siten jaksaa arkeakin paremmin. Mutta lasten edessä en kännejä joisi ikinä. Itse voin juoda itseni humalaan sitten, kun poika on muualla yön yli hoidossa, varsinkin nyt vielä, kun heräilee öisin. Vielä en ole sitä kyllä tehnyt, mutta kävin viikonloppuna ensimmäistä kertaa kaupungilla yöelämässä, tosin ihan selvinpäin.

    Tämä on taas näitä asioita, joissa äitejä syyllistetään. Isiä harvemmin syyllistetään baareissa käymisestä, ellei nyt ihan joka viikonloppu siellä ramppaa. Täytyyhän miesten päästä välillä tuulettumaan, äidit voi hoitaa niitä lapsia. Sehän on heille sitä rentoutumista. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokainen toimii tavallaan ja on oikeutettua kieltäytyä alkoholista mutta myös nauttia sitä. Kuten sanoit... myös äiti on ihminen ! ;)

      Tää on ikuinen puheenaihe. Helppo syylistää joo :D Ja tuo isä juttu niiiin totta! Huoh :D

      Poista
  11. Mää en myöskään oo juurikaan käynyt baarissa. Olen elämässäni ottanut yhden ainoan kerran sellaset kännit, että tuli krapula. Yleensä juon vaan 1-3 lonkero, siideriä tms. Ei maistu niin miks pitäs ottaa? Ei sitten miksikään. Oon kyllä sitä mieltä, että tottakai jokainen äiti saa rentoutua ja vaikka ottaa sitä alkoholia, jos siltä tuntuu. Kunhan vaan muistaa ettei lapsen nähden oo kännissä. Yhden saunakaljan/siiderin voi ottaa, mutta ei sen enempää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kaikkien tarvitse. Ei jokainen jaksa :D Tai halua!

      Mullakin kerran elämässä ollut krapula. Juon aina sen verran ettei oo kamala olo aamulla :)

      Ja mitä lopussa sanot, niin täysin samaa mieltä!

      Poista
  12. Musta tästä asiasta tehdään useimmiten ihan liian iso numero. Mielipiteitä on joka suuntaan , mut mä oon sitä mieltä että siinä ei oo mitään pahaa jos äiti käy humpuuttelemassa sillon tällön. Jos joka viikonloppu pitäs päästä ulos niin siinä vaiheessa pitäs ehkä miettiä missä mättää jos mättää. Jos mä oon käyny ulkona Axun aikana niin mä en oo halunnu hoitaa viimeisiä yöherätyksiä, koska alkoholin alaisena ei mun mielestä lapsia hoideta :) meillä siis esim uutena vuotena oli miehen äiti meillä hoitamassa ja kun mä tulin kotiin niin se vielä jäi mutta kun mies tuli aamulla töistä niin sitten miehen äiti lähti kotiin jatkamaan unia ja mä heräsin sitten suihkun kautta aksun kanssa. (Luojan kiitos se nukkui sinä aamuna ysiin!!) :D

    Mutta siis joo mun mielestä voi sillon tällön käydä hyvällä omalla tunnolla :) ja uskon että moni äiti jo tietää rajansa alkoholin suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siitä tehdään. Vaikka hyvän maun rajoissa jokaisella on oikeus käydä tuulettumassa. Kuka kieltää? Toiset nenänsä joka paikkaan tunkevat äidit. Huoh! :D

      Mäkin kyllä aina huolehdin, että mulla on hoitaja Topille siihen asti että oon täysissä voimissa! Mä tiedän rajani täysin :)

      Poista
  13. Hyvin kirjoitettu, varsinkin tuo Facebook päivityksesi! :)
    Itsekään en tarvitse alkoholia, mutta se on niin ihana lähteä välillä kaveriporukan kanssa juhlimaan ja unohtamaan kaikki kotiasiat edes hetkellisesti, sillä sen jälkeen jaksaa huomattavasti paremmin taas arkea. Vielä kun osa tutuistani (lapsettomista) ymmärtäisi sen, ettei juurikaan esim. tuo tv:n katsominen illalla kun lapset nukkuu tai blogien lukeminen lasten päiväuniaikaan ole mitään omaa aikaa, vaan lasken omaski ajaksi nimenomaan sen, että pääsee vaikkapa juoksulenkille ilman lapsia ja puhelinta ja ilman että tarvitsee koko ajan miettiä esimerkiksi että siivoaisinko ensin Legot vai tiskaisinko.

    Myös mulla on periaatteena, ettei lapset näe vanhempia humalassa ja hyvin on sekin toiminut tähän mennessä, vaikka myönnän juoneeni esim. lasin viiniä ruuan kanssa silloin tällöin tai juoneeni saunan ohella yhden siiderin. Tätäkään en kumminkaan koe pahana asiana, koska haluan opettaa lapsille myös että alkoholiakin voi nauttia kohtuudella ja asiallisesti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon samaa mieltä, että tulipas kerranki kirjotettua fiksu status facebookkiin :D Kerranki aivot toimi järkevästi :D

      En mäkään alkoholia tartte. Ilman sitäkin elän kepeästi !! Mutta joskus se on kiva, kuten sanoit kaveriporukan kanssa :)

      Ja samaa mieltä omasta ajasta! Kuten jo tekstissä kirjoitin!


      Jokainen tietää omat rajansa. Jos pystyy lasin viiniä juomaan ruoan kanssa niin miksi ei? :)

      Poista
  14. Mustakin se, että lähtee ulos nollaamaan on paljon parempaa arjesta irtautumista kuin olla kotona kattomassa telkkaria. Eihän sitä aina välttämättä edes tarvi juoda, kunhan vaan joku on kotona lapsenvahtina ja itse saa edes hetken ajatella vain itseään.. Vaikka se lapsi varmasti siellä taustalla välillä mielessä onkin! :)

    VastaaPoista
  15. Tää oli hyvä ja puhuttava asia. Itse myös käyn joskus harvoin baarissa tai muuta ja on ihanaa irtautua hetkeksi pois arjesta. Kotona 24/7 lasten kanssa eli ihanaa välillä nauttia elämästä ilman lasten läsnäoloa. Joskus tulee juotua viikonloppuna lasi-pari viiniä kun pojat yöunilla. :-)
    - m

    VastaaPoista
  16. kyllähän äitikin on edelleen ihminen, joka tarvitsee sitä omaa aikaa ja rentoutumista myös kodin ulkopuolella.. itekkin olen käynyt baareissa ja jopa risteilyllä (joo hui miten kehtasin jättää tytön isälleen :D ) kaverin kanssa.. baarireissuilta ollaan menty sitten miehen kans hotelliin yöksi (parisuhdeaikaa <3 ) ja tytöllä ollu kotona hoitaja. eli ei olla edes menty kotiin yöllä kännissä (voin myöntää olleeni kännissä ja vielä aika isossaki semmosessa :D ).. viimesin reissu oli viime kuun puol välissä kun oltiin tosiaan risteilyllä ja eipä tarvi hetkeen lähtee, aamu 6 saakka pystyssä ja piti 9 olla maissa, en siis suosittele :D mut kivaa oli kuitenki ja ihan erilailla jaksaa taas arkea kun on saanu vähän tuulettua :)

    VastaaPoista
  17. Hmm.. No, ihan omakohtaisesta kokemuksesta, oon nähnyt miten kolmessa vuodessa viaton saunakalja kerran viikossa levisi jokapäiväiseen dokaamiseen,työpaikan menettämiseen, väkivaltaisuuteen ja muuhun "kivaan". Ihmiset ei ajattele oikein sitä, että ei siihen enempää tarvita, jos on taipumusta, ja taipumus voi alkaa näkyä vasta myöhään aikuisiällä. Varhaisnuoruuden eläminen sellasissa olosuhteissa laittaa kummasti pohtimaan asioita ja sitä, alkaako itse ottamaan edes sitä paria muuten, kuin poikkeustilanteissa. On mullakin villit vuoteni takana, eikä ne yhtään lieventänyt tätä mun maailmankuvaa -muutuin itsekkin inhottavaksi ihmiseksi kun otin alkoholia, joten mulle se on aika nounou. Jotenkin musta krapula ja virkistyminen ei muutenkaan oikein sovi yhteen, mut ehkä muut ei koe sitä sitten niin pahana sivuvaikutuksena.

    En sinänsä tuomitse ihmisten alkoholinkäyttöä kunhan se tosiaan pysyy aisoissa, jokainen tehköön omantuntonsa ja oman tietoisuutensa mukaan. Periaatteessa mun asiat ei kuulu muille ja muiden asiat ei kuulu mulle. Lähinnä tätä alkoholimyönteistä kulttuuria hiukan ihmettelen ja moralisoinkin. Faktahan on, että se joka ei käy baareissa ja juo, jää aika auttamatta ulkopuolelle tylsänä ja tiukkapipoisena ihmisenä. Ihan kokemuksesta tietää, että ne ihmiset, jotka voi kuvitella tapaavansa kavereitaan muuallakin kuin baarissa, voi laskea omasta sosiaalisesta piiristään yhden käden sormilla. Enkä ole ainoa, joka sanoo samaa. Ja auta armias jos mies ei juo joka tilaisuuden tullen -saati juuri koskaan, kuten meillä- niin tiukkapipoisen vaimon vikahan sekin on...

    Anteeksi avautuminen, mä näen vain tän asian niin paljon laajemmin kun alkoholi on vaikuttanut niin moneen asiaan omassa elämässä. :)

    VastaaPoista

Kiitos, kun jätät kommentin!